lördag 2 juni 2012

Fredagsgryta!

Idag provade vi på ett nytt recept från Viktväktarna, fredagsgryta!

Den fick godkänt av hela familjen. =)



Fredagsgryta 4 port 13p

*600g putsad fläskfilé
*1 pkt bacon
*1 rödlök
*1 vitlöksklyfta
*100g champinjoner (hoppade jag över)
*2 msk soya
*1 msk kalvfond (jag tog grönsaksfond)
*1 tsk persillade (grön krydda)
*2dl vatten
*1dl fraich max 8% (Fanns inte i vår affär så jag tog lätt creme fraich)

Potatis i ugn

*800g potatis
*4 tsk olivolja
*flingsalt och svartpeppar (jag tog bara salt)

Gör så här!

1)Skär potatisen i klyftor, lägg dem i en form och ringla oljan över, salta och peppra efter smak.

2)In med potatisen i ugnen i 180g i ca 20 min. (Jag hade de inne längre och i högre grader)

3)Strimla bacon och knaperstek, låt rinna av på papper.

4)Skär köttet i strimlor och skiva lök och finhacka vitlök.

5)Bryn löken och köttet lite i en stekpanna

6)Lägg över i en gryta + bacon, soya, fond, persillade och vattnet.

7)Låt koka sakta i ca 10 min, rör i fraich och smaka av med salt och peppar.

8)Servera med potatisen och sallad

Idag var jag inte sugen på sallad så vi serverade bara färsk sparris i ugn med riven parmesan.

Hoppas det smakar. =)

Kram Anna!

Inga kommentarer: