onsdag 6 april 2011

Ikväll åt vi smördegsinbakad kassler med vitlöksost!

Ikväll provade jag ett helt nytt recept som jag hittade hos en av mina favorit bloggerskor, kika gärna här!

Såhär gjorde jag. =)

Smördegsinbakad kassler med vitlöksost!

3-4 pers.
*10-12 skivor kassler
*200 g vitlöksost (jag tog vitlök och örter)
*4 dl creme fraiche (jag tog lite mindre)
*Hackad persilja
*1 st vitlöksklyfta
*1½ rulle färsk smördeg (jag hade bara 1 och det räckte)
*1 ägg till pensling

Gör såhär!

1)Blanda vitlöksost, persilja o creme fraiche i en bunke. Pressa i vitlöken. Vispa ihop allt med en elvisp så att det blir en jämn smet.

2)Rulla ut smördegsrullarna och "fäst" ihop dem. Skär av ungefär halva på den ena rullen. Du kan spara resterna och göra en garnering. (Här tog ju jag bara en och det blev bra)

3)Skär kasslern i bitar och bre över vitlöksröran och lägg på smördegen. Bred resterande röra runtom kasslern.
4)Vik ihop smördegen runtom och se till att det blir helt täckt och inte finns några hål. Dekorera eventuellt med den överblivna smördegen.
5)Pensla med uppvispat ägg och grädda i 175 grader i 20-25 min.
Längden ska ha fått fin färg och vara genomvarm.

Servera med valfritt, jag tog potatisklyftor morötter och lök i ugn och en sallad!

Hoppas det smakar!

Kramar Anna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter ju supersmarrigt! Tror jag tar och kopierar det på en gång :)
/Karolina Åsberg