tisdag 26 juli 2011

Dumlekladdkaka!

Idag gjorde jag denna goda kladdkaka med smak av dumle, tyvärr glömde jag den i ugnen men hade tur ändå för den var ändå kladdig!


Dumlekladdkaka!

*100g smör
*120g dumlekolor
*2 ägg
*3 dl socker
*1½ dl mjöl
*4 msk kakao
*1 tsk vaniljsocker
*½ tsk salt

Gör så här!
1) Smält smöretoch dumlekolorna i en kastrull.

2)Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3) Blanda i mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

4)Häll i smör/kola blandningen.

5)Häll i smeten i en smörjd och bröad form med avtagbara kanter.

6)Grädda i 175grader i ca 20 min (min var inte klar då, så känn med sticka)

Jag serverade kladdkakan med mjuk vaniljglass men gillar man grädde eller vaniljvisp så funkar ju det lika bra. Gott till är också färska bär, idag hade jag jordgubbar till!

Tycker man att det är för sött kan man ta bort ca 1 dl socker och vill man ha mer dumlesmak som jag så tar man mindre kakao.

Hoppas det smakar!

Inga kommentarer: