fredag 9 september 2011

Sommarens enklaste smulpaj!

Vi väntar besök av Rossa och barnen. =)
Kom på att jag velade bjuda på ngt men var ganska säker på att jag hade en paj klar i frysen, men ICKE där var det tomt, så i lite lätt panik började jag att leta efter ett lätt recept på hallon vinbär eller rabarberpaj!

Då hittade jag detta recept och det lät ju onekligen enkelt att göra. ;-)

Sommarens enklaste smulpaj!   (Sommarens söta)

Fyllning;

*1dl strösocker
*3msk potatismjöl
*2tsk vaniljsocker
*ca 1 liter bär, jag tog rabarber från frysen.

Smuldeg;

*125g smör (rumsvarmt)
*1dl strösocker
*1dl vetemjöl
*2dl havregryn
*1dl hackade nötter (jag hade inga hemma så detta hoppade jag över)
*1tsk malen kanel

Värm ugnen till 200g, smörj en pajform. Blanda socker, potatismjöl och vaniljsocker till fyllningen. Tillsätt bären, häll blandningen i pajformen och grädda i 20 min. Smula ihop ingredienserna till smuldegen. Ta ut pajen och strö över smuldegen. Grädda i 20 min eller tills den fått fin färg, servera med glass eller vaniljsås!

Hoppas det smakar!

 Kramar Anna!

Inga kommentarer: