onsdag 9 mars 2011

Kycklinggratäng!

Idag provade jag på att göra en kycklinggratäng, men det första som slog mig var att jag nog inte skulle kalla detta för gratäng men men.. Helt ok smak iallafall.


Kycklinggratäng med purjolök och dijonsenap!

Ingredienser:

*600 g kycklingfilé
*1 purjolök (En halv räcker bra)
*2 dl riven ost ca 80 g (Jag tog 17% ig ost)
*2 msk dijonsenap
*2 1/2 dl matlagningsgrädde (jag tog lätt 5%)
*2 dl hönsbuljong (vatten och buljongtärning)
*3 dl ris (jag tog fullkorn)
*salt och peppar
*1 tsk majsstärkelse (Maizena)

Gör så här:

1) Tina kycklingfilén om den är fryst.

2) Sätt ugnen på 175°C.
3) Strimla purjolöken.

4) Lägg kycklingfilén i en ugnssäker form. Blanda ost och dijonsenap och bred på kycklingfiléerna. 

5) Blanda grädde, vatten, fond, 1/2 tsk salt och grovmalen svartpeppar Häll i formen tillsammans med purjolöken och tillaga i ugnen ca 30 minuter eller tills kycklingens innertemperatur är ca 72˚C.
6) Koka riset i saltat vatten enligt förpackningens anvisning
7) Häll av såsen från kycklingen i en kastrull och red den med majsstärkelse.
8) Servera kycklingen med ris och sallad.

Hoppas det smakar!

Kramar Anna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här ska jag prova tror jag minsann!! /Anki