onsdag 23 februari 2011

Paket på posten och bullbak!

Idag hade jag fått ett paket på posten när jag kom hem från jobbet. =)
Det var den här fina mössan till mig som jag har köpt av samma tjej som jag vann en mössa av tidigare. =) Här hittar ni hennes fina sida!
Visst är den fin. =) Vit med svarta ränder och svarta stjärnor!

Direkt när jag kom hem så tog jag tag i bullbak, verkligen inte min grej.. Blir aldrig riktigt bra. =/ Men faktist så ser de helt ok ut och vi får väl se hur de smakar sen. =)
Här kommer receptet på dessa "Lätta kanelbullar"

Lätta kanelbullar!

Deg:
*25g jäst
*25g smör
*2,5dl mellanmjölk
*125g kesella lätt
*3/4dl råsocker (står rörsocker på förpackningen)
*1krm salt
*1/2-1tsk kardemumma
*ca 7dl mjöl (jag vart tvungen att ta mer)

Fyllning:
*3msk lättmargarin
*2msk råsocker
*1,5 tsk kanel  (jag fuskade med dessa tre ingredienser och hade i mer)

Pensling;
*ett uppvispat ägg

Garnering:
*Pärlsocker

1)Smula jästen i en bunke.

2)Smält smöret i en kastrull och blanda i mjölk och kesella. Värm till 37 grader och häll över jästen och rör tills det har löst sig.

3)Tillsätt socker salt och kardemumma + nästan allt mjöl.

4)Arbeta till en smidig deg och låt jäsa under duk i 30 min.

5)Ta upp degen på mjölat bord och dela i två delar, kavla ut varje del till en rektangel på ca 30*40cm.

6)Bre på smör och ha över kanel och socker och rulla ihop och skär i ca 12 bitar, lägg i formar eller direkt på papper på plåten

7)Låt dem jäsa på plåt under duk i 30 min.

8)Sätt ugnen på 250grader och pensla bullarna med ägg och ha över socker.

9)Grädda i ca 7 min.

Hoppas det smakar. =)

Kramar Anna!

1 kommentar:

I huvudet på Caroline sa...

Fin mössa du kammat hem!! Härligt!
Hoppas allt är bra med Er alla, sorry att jag varit lite osynlig;) både här och hos mig! Måste skärpa mig men efter helgen tänkte jag att tempot ska lägga sig lite!

Dina bullar ser super goa ut, du är duktig och bakar och donar!!
Kram på dig du fina!!