onsdag 26 januari 2011

Tack alla ni!

Tack alla ni som har gett mig recept och pepp om jobbtider dagis och annat! =)

Har precis kommit hem från en promenad med bästa grannen, skönt att komma ut även om det var lite kallt idag, -13 grader! Vi måste dock hitta en längre väg då våran en timmes promenad nästan är nere i 45-50min. =) Snabbt går vi!! Även om vi idag gick mer som gamla gubbar pga av halkan! ;-)

Igår hade Anders gjort mat tills jag kom hem, så skönt att få maten klar när man kommer hem trött från jobbet. =) Han hade gjort ett recept ur denna kokbok!
Viktväktarnas familjekokbok!

Här kommer receptet, riktigt gott och enkelt så det här får han göra fler ggr! =)

Pappas favorit!   (Ja det är sant, receptet hette så) =)

*10-12 medelstora potatisar, tunt skivade.
*400g lätt falukorv
*1 tsk olja
*1 gul lök
*1 purjolök
*1 tsk paprikapulver
*1 tsk grovmald svartpeppar
*1 msk vetemjöl
*1 burk krossade tomater
*1 buljongtärning
*2 dl vatten
*1 dl fraich (8%)
*salt

1)Skala och hacka löken.
2)Skär korven i strimlor och fräs den snabbt med löken i en gryta.
3)Strö över paprikapulver, svartpeppar och mjölet. Rör om.
4)Tillsätt övriga ingredienser och låt det puttra på svag värme i ca 10 min eller tills potatisen är mjuk.
5)Smaka av med salt.                 Servera med sallad!


Idag provade jag på ett av recepten jag har fått här på bloggen. =)

Jennys laxfilé i folie!

*Laxfilé i portionsbitar
*Fetaost
*citronpeppar
*fryst hackad spenat
*broccoli

1)Lägg en bit laxfilé på folie, krydda med mycket citronpeppar, smula lite fetaost över, häll på fryst hackad spenat och broccoli..
2)Vik ihop till ett foliepaket, lägg i en ungsfast form och ställ in i 225grader tills fisken är färdig (ca 30 med färsk och ca 45 med fryst)

Till det serverade jag pressad potatis!

Hoppas det smakar!

Kramar Anna


6 kommentarer:

Tessa sa...

Just familjekokboken har jag använt mig av väldigt mycket. Min favorit är :Fläskfilé med Balsamicosås. Den är bara så good. Finns väldigt mycket bra recept i den boken.

Familjen A. sa...

Åh då ska jag prova det oxå. =)

Linda sa...

Pappas favorit fick jag recept på av Lisa för nåt år sen!:-)

Bästa grannen Lisa sa...

Ja, Pappas Favvo är även Mickes favvo!! =) Och jag tycker också det är jättegott!! Synd bara att det tar ca 60 minuter för potatisen att bli mjuk, i stället för de 10 minuter som står i receptet...

Malin olsson sa...

Men ååå Vad jag saknar er Anna...

Familjen A. sa...

Linda och Lisa; Hihi ja det var ju gott och Anders gillade namnet. =)
Malin; Jag saknar dig me!!! Måste träffas snart.
Kramar!