söndag 5 december 2010

Andra advent! Bakning och Furuvik!

Idag har vi haft fullt upp. =) Vi började dagen med pepparkaks bak för Anders och flickorna och bakning av supergoda ;-) saffransbullar för mig. =)


Alla var tyvärr inte lika roade av bakningen.

Det färdiga resultatet. =) (Utom den plåt som Anders glömde, de vart svarta)

Och mina bullar!
Receptet ligger sist i detta inlägg. =)

Direkt när bakningen var klar hämtade vi upp mormor Lisbeth och åkte till Furuvik. =)

Där red Alva, vi åkte karusell och köpte lotter, självklart vann vi den jätte stora chokladen! =)



Mitt i allt vart Astrid lika ledsen som vanligt när vi är ute på någonting. =( Verkar som att hon blir rädd när det är mycket folk samtidigt som det är mörkt och kallt.. Men efter ett tag så vart hon ok igen och då fotade vi lite i Furuvik medans mormor åkte karusell med Alva och handlade lotter! =)


 Tomtarnas frisörverkstad!



Lena´s saffransbullar

Ingredienser:
*150g margarin
*5 dl mjölk
*1 pkt jäst
*1 burk kesella
*2dl socker
*1g saffran
*1/2tsk salt
*1 ägg
* ca 18 dl vetemjöl

Fyllning:
*margarin
*socker
*vaniljsocker

Gör så här:
*Smula jästen i en bunke
*Smält margarinet, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt
*Häll blandningen över jästen och rör tills det har löst sig
*Tillsätt resten och till sist mjölet, OBS kesellan ska INTE värmas.
*Låt jäsa i ca 30-40min

*Kavla ut halva degen till en rektangelformad platta, bred på margarin och ha över socker och vaniljsocker
*Vik plattan dubbel och skär ut remsor som tvinnas och formas till bollar
*Låt jäsa i ca 40 min

*Pensla med uppvispat ägg och ha över pärlsocker
*Grädda i ugn i 225g i ca 5-8 min

Hoppas det smakar!

Ha en fin söndagkväll, kramar!!

5 kommentarer:

Ann-Sofi sa...

Ser ut som en mysig dag. Å rackarns vilka fina bullar du fått till. Hör av dig om du är hungrig nån dag. Kram!

Ansos hane sa...

Jag vill ha din choklad!!! =)

Familjen A. sa...

Anso: Jo mellan gråtet så var dagen riktigt lyckad. =) Jag hör av mig, det vet du. ;-)
Anso´s hane: Det är bara att komma förbi på en bit eller två. ;-)

Kram på er!

Anonym sa...

Vilken härlig dag Ni verkar haft, en kreativ dag med bak och julmys! Vi hade oxå planerat att åkt till Furuvik men Lowe har blivit sjuk!:( Men nu fick jag se lite bilder iaf!! Hihi!

Kramkram!!
Caroline i från Bro

Familjen A. sa...

Åh va tråkigt att han blivit sjuk, hoppas det går över snabbt! Du får åka dit nästa helg, det är då bra mysigt där. =)
Kram!