onsdag 22 december 2010

Lasagne!

Nu ska ni få mitt favoritrecept på lasagne! Ät och njut! (Har gjort några små ändringar)

Johannas lasagne!

*1-2 gula lökar
*1 klyfta vitlök (den brukar jag oftast inte ha i)
*500g köttfärs
*2 stora sönderhackade tomater
*1-2 buljongtärningar
*1/2 tsk salt
*1 krm svartpeppar
*basilika, timjan (har jag aldrig i)
*Ketchup och chilipulver efter smak

Ostsåsen!

*2 msk margarin
*3/4dl vetemjöl
*7-8 dl mjölk
*1tsk salt
*1 krm svartpeppar
*2 dl riven ost

Gör så här!

1) Fräs den hackade löken och köttfärsen, när det är klart ha i lite vatten och de hackade tomaterna.

2) Krydda, smaka av med ketchup och ev mer krydda.

3) Blanda alla ingredienserna till ostsåsen i en kastrull och låt koka upp under omrörning i ca 5 min.

4)Varva sås och plattor i en form, börja med köttfärs ostsås sen lasagneplattor avsluta med ostsås och överst riven ost.

5)Gratinera i ugn i ca 30-40 minuter i 225 grader!

Servera med en krispig sallad!

Hoppas det smakar!

2 kommentarer:

Karolina sa...

Det här receptet är nästan exakt lika som den lasagne jag brukar göra :) Mycket gott! Jag gjorde 3 x receptet i en stor form igår, perfekt när det kommer många som vill äta :)

Familjen A. sa...

Jaha där ser man, jag fick receptet när jag var hos Johanna i Norge, vart hon har fått det ifrån vet jag inte. =)
Smart att göra mycket, bra bjudmat med en god sallad till!

Kram