måndag 20 december 2010

Sista måndagen innan jul!

Åh vad jag börjar bli stressad, mycket att göra och ingen tid. Måste nog hoppa över vissa saker och lägga den lilla energin jag har på det viktigaste. Så som bakning och klädval till mig själv. ;-)

Imorse blev det ändrade planer, hade planerat att vara hemma hela dagen, baka lite och röja upp och tvätta och sådant tråk! Istället brummade vi iväg till Gävle för att köpa bilstol åt Alva som var på rea, hade tur och köpte de två sista, så nu kan vi ha en i vadera bil. =) Men oj vilket väder, jag såg knappt två tre meter framför bilen, otäckt att köra och sakta gick det..

Nu på eftermiddan kom pappa hit och var med flickorna medans jag åkte till HC, där skulle jag få ta prover på varför jag är så trött, en massa prover sa de att de skulle bli men när jag kom dit så stack de mig i fingret och tog mitt blodtryck!?!?! Hmm, fick iallafall en tid för provtagning!?!??! Jaha, var det inte det de skulle göra idag? Jaja mitt HB var iallafall 146 tror jag, vilket inte säger mig nånting! Och blodtrycket var 130/65. Är det kanske någon där ute som kan förklara om detta är bra eller dåligt och vad HB egentligen är?

Pappa hade en överraskning med sig till flickorna idag! =)



Hunden Äster kom med pappa och hälsade på, flickorna var nog lite gladare över detta än hunden, hihi.. Men som den dam hon är så var hon jätte snäll med flickorna, och Astrid som är mest intresserad försökte pussa henne, men det gillades inte, men Alva fick en puss av Äster utan att be om det. =)

Har även skickat iväg lite tradera saker idag, skoj att få in nån hundring extra på kontot. =)

Ha en bra måndag och se till att stanna upp och njut lite innan stressen tar över för mycket!

Kramar!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Här kan du läsa om vad HB/blodvärde är för något och vilken nivå det bör ligga på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodv%C3%A4rde

Och så lite fakta om blodtryck:
Hur mäts blodtrycket?
Blodtrycket består av två siffror, ex 120/80.

•Först: övertrycket (hjärtat drar ihop sig, ”systoliskt” tryck).
•Sist: undertrycket (hjärtat slappnar av mellan slag, ”diastoliskt” tryck).

Vad är rekommenderat normalt blodtryck?
•max 140 i övertryck
•max 90 i undertryck
Över 140/90, mätt vid tre olika tillfällen, räknas som förhöjt blodtryck. Att tillfälligt ha något högre, vid stress till exempel, behöver däremot inte vara farligt. Var fjärde vuxen i Sverige har ett blodtryck över 140/90. Upp till max 160/100 räknas det som mild blodtrycksförhöjning.
Slutsats? Dina prover verkar ju se ganska bra ut. Hoppas de kan ge dig ett bra svar på varför du känner dig så slut vid nästa provtagning!!! Jag håller tummarna!
Kram Annelie

Anonym sa...

Haha, det där ser ju ut som om det är jag som har den där faktan i huvudet! Nä, jag kopierade det på nätet, så klart. :-)
Kramkram Annelie

Familjen A. sa...

Tack Annelie. =) Ska kika på den sidan nu. Kramar

Unknown sa...

Dina värden är helt normala kan jag säga som gammal sjuksköterska! :o)

Karin sa...

Bra blodvärde!! (HB) Dags att joina mig i blodgivarbranchen kanske?!

Familjen A. sa...

Katrin: Va bra! =)
Karin: Jag har försökt fått göra det förr, men fick bara prova en gång och när det inte gick att få ut något blod så sa hon att man var tvungen att "spara" venerna utifall det skulle bli ett akutfall med mig tex en olycka.