måndag 13 december 2010

Julgodis och Moussaka!

Idag tog jag och gjorde lite julgodis igen. =) Vet dock inte hur resultatet blev än men jag hoppas på gott. =)

Saffransfudge med vitchoklad och pistagenötter!   (Recept från My shabby chic house)

* 1 burk sötad kondenserad mjölk
* 500g vit choklad
* 0,5g saffran
* 25g smör
* 2dl pistagenötter

1) Smält samman kondenserad mjölk, vit choklad och saffran över vattenbad. Rör sist i smöret så att det blir blankt och fint.

2)Häll massan i en form ca 20*20 med bakplåtspapper i och strö över nötterna, klappa ner dem lite försiktigt.

3) Kyl i kylskåp över natten ( det görs nu)

4)Pudra över florsocker och skär i bitar.

"Dessa går bra att frysa"



Moussaka.     (Mitt favorit recept)

*1 gul lök
* 500g köttfärs
* 2 burkar krossade tomater (gärna med smak, typ örter)
*  Salt och svartpeppar
* 1,2kg potatis
* 2 pkt ostsås
* 200g fetaost (jag lägger bara på ena sidan pga barnen)
* Oregano till garnering

1)Stek lök och köttfärs, häll på tomaten och låt det koka upp. Smaka av med salt och peppar.

2)Skala och skär potatisen i matberedare eller i tunna tunna skivor.

3)Häll ena paketet ostsås i en form, lägg över potatis och sedan köttfärsen, smula över fetaost och upprepa allt tills det är slut. Överst ostsås.

Grädda på nedre falsen i ca 200grader i ca 50-60 min eller potatisen blivit mjuk.

Servera en god sallad till!

Hoppas det smakar! =)

1 kommentar:

Marie W sa...

Åh, vad gott med Moussaka! Det ska jag garanterat prova någon dag! :) Kram Marie